RistoPikkupeura

Brändi vähällä tuhoutua

  • Kuusamossa Rukahovi säilyi opasviitassa. Hotellin seinässä lukee vain Cumulus.
    Kuusamossa Rukahovi säilyi opasviitassa. Hotellin seinässä lukee vain Cumulus.

Pohjanhovi. Sana sykähdyttää kuin Kekkonen. Nämä kaksi liittyvätkin toisiinsa, sillä Kekkonen vietti aikaansa Rovaniemellä Pohjanhovissa. Sanomattakin selvää, että Pohjanhovilla tarkoitetaan Ounasjoen rannalla vuosikymmeniä seisonutta hotellia.

Pohjanhovi on kautta maan tunnettu. Se on ollut kirjojen aiheena, se on ollut elokuvissa. Se merkittävä osa Lapin kultahistoriaa, Lapin sotahistoriaa, Lapin matkauiluhistoriaa ja Lapin historiaa.

Kuvittelin, ettei sota, ei kärsimys, ei mikään voi tuhota Pohjanhovia. Olin väärässä. Siihen olisi tarvittu vain Cumuluksen brändityöryhmä. Nyt joku kysyy mikä Cumulus, aivan oikein. Kumpi onkaan tunnetumpi.

Restel-konserni yhdisti viime syksynä Cumulus- ja Rantasipi-hotellit brändeineen ja Rovaniemen Hotelli Pohjanhovikin siirtyi uuteen Cumulus City & Resort -ketjuun. Saman tien katosi 80-vuotiaan hotellin katolta Pohjanhovi-kyltti ja tilalle nousi Cumuluksen pilvilogo, kertoo Lapin Kansa.

Onneksi muutaman päivän kohun jälkeen Restel-konsernin toimitusjohtaja Mikael Backman toteaakin, ettei sentään. Pohjanhovi on edelleen Pohjanhovia ja oikeasti Pohjanhovi nostetaan jälleen seinälle. Tarkoituksena on tehdä mahdollisimman alkuperäisen näköinen kyltti ja nyt hotelliketju pyytääkin rovaniemeläisiä kertomaan millainen se oli. Hieno veto, jolla saatiin lopulta minimoitua häly ja lisäksi rovaniemeläiset mukaan pohjanhovilaistumaan.

Rovaniemellä puhuttiin jo kulttuuriskandaalista. Jari Tervokin twiittasi aiheesta ja muistutti kirjansa nimen olleen Pohjan hovi. Aikoi muuttaa sen seuraavaan painokseen Cumulus resteliksi. Toivottavasti ei sentään.

Cumuluksella oli hetken käsissään brändikatastrofi. Kun sanoo syöneensä Pohjanhovin poronkäristystä, kaikki tietävät mistä on kyse. Kun kertoo syöneensä Cumuluksen poronkäristystä, niin ... nakkikopillako kävit.

Jos Cumuluksen markkinointjohtaja Kati Litmasen brändiryhmän käteen olisi antanut Rolls Roycen, he poistaisivat siitä ensimmäisenä The Spirit of Ecstasyn ja alkaisivat myydä sitä Daciana. Kun kerrot yöpyneesi Pohjanhovissa, niin siinä on tyyliä. Kun kerrot yöpyneesi Cumuluksessa .... no siinä ei ole tyyliä. Tämä oli lähellä.

Vaikka Pohjanhovin ruoka ja tyyli on jo tuhottu, on Pohjanhovin nimi, maine ja brändi kantanut edelleen. Cumuluksella on miljoonan taalan paikka hyödyntää jotain valmista ja ainutlaatuista, sellaista mitä ei hiki hautussa tarvitse tehdä, kuten edellämainittu Litmanen Lapin Kansan artikkelissa kuvailee Cumuluksen brändinrakentamista.

Rovaniemellä on nyt Cumulus, josta ei tiedä onko se keskitason hotelliketju vai sänkymerkki. Mutta siellä toivottavasti on myös Pohjanhovi, joka oli Se The Hotelli.

Vastaavasti ketju aikoo säilyttää myös Aulangon ja Imatran valtionhotellin. Mielenkiintoista kyllä. Kuusamossa Cumuluksen nettisivuilla on säilynyt Rukahovi, mutta kyllä sieltäkin Rantasipi Rukahovin kyltit katosivat. Rukahovi säilyy sentään kävelykylän opasteissa, vaikka vanha legendaarinen hovi onkin jo aikoja sitten muuttunut, niin arvatkaapa miksi! Tietysti Kaarle XII:ksi, jonka yhteyttä Kuusamoon, Koillismaahan ja erityisesti Rukaan voi vain arvailla. Hotelli itsessään on jo julmetun iso rakennus ja vanha Rukahovi on jäänyt häveliäästi jäänyt jonnekin taakse. Olisi se Rukallakin saanut säilyä: Rukahovi.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat